Motivatie in het VO

inhoud

Wat het verschil is tussen een 5,5 en een 8? Dat ik voor een 8 twee keer zo lang moet leren, en weet je wat die twee cijfers samen gemeen hebben? Dat het halen van een 8 net zoveel oplevert als het behalen van 5,5. Beide zijn namelijk voldoende en zorgen ervoor dat ik over ga…’ (leerling Zandvliet Lyceum).

Wat motiveert mensen nou eigenlijk? Wij houden jongeren regelmatig voor dat school leuk is. Maar elke dag minstens zes uur in de schoolbanken zitten en vakken volgen die je nauwelijks zelf uitkiest is niet altijd leuk. En elke les een aandachtsspanne van 40 minuten opbrengen om vervolgens thuis nog energie nodig te hebben om huiswerk maken. Dat is lang niet altijd leuk met als enige beloning: de eis van een cijfer boven de 5,5. Natuurlijk is dit voorbeeld overdreven, maar veel leerlingen die ik spreek zien school toch geregeld in dit perspectief.

Om te ontdekken wat jongeren motiveert in het onderwijs, behandelen we eerst wat motivatie precies is en welke factoren nodig zijn voor (de)motivatie. De training is gericht op activerende werkvormen om motivatie te bevorderen en jongeren stapsgewijs te doen ervaren dat op eigen niveau presteren juist veel méér oplevert dan de weg van de minste weerstand. De training is zowel voor het PO als voor het VO.

Na deze training

  • Heb je kennis over hoe (de)motivatie werkt en welke oorzaken ten grondslag liggen aan (de)motivatie;
  • Maak je kennis met verschillende motivatiemodellen;
  • Maak je een vertaling naar de praktijk van alledag;
  • Krijg je praktische tips en vaardigheden aangereikt die de motivatie van jongeren kan vergroten.

Duur: 2 uur

ADRES

Goedenrade 44

5235 HN Den Bosch

©Copyrights 2022 - Hoogvliegers in beeld