Onder en boven je kunnen
inhoud
“Hoogbegaafd!? Nou dat lijkt me sterk mevrouw. Laat hem dan maar eerst een voldoende halen, dan zien we wel verder.”
“Ze is altijd zo ijverig en perfectionistisch bezig. Ik heb gehoord dat ze haar sport ook op een lager pitje heeft gezet, zodat ze meer tijd aan school kan besteden. Moeten we ons zorgen gaan maken?”
Herken jij deze opmerkingen bij jezelf of bij collega’s? De term hoogbegaafd kan zorgen voor de nodige opschudding. Hoe kan het dat leerlingen met een hoog potentieel niet vooruit te branden zijn, zich opstandig gedragen en de regels aan hun laars lijken te lappen? Maar aan de andere kant storten zij zich bijvoorbeeld op de feestcommissie van school, een bijzondere hobby of komen ze met hele verrassende inzichten naar voren tijdens de les.
Aan de andere kant zien we leerlingen die zichzelf compleet over de top werken. Zij zijn perfectionistisch, stellen hoge eisen aan zichzelf en komen regelmatig gestrest over. Het lijkt alsof alles moet wijken voor school. Wat hebben deze onderpresterende en overpresterende kinderen met elkaar gemeen? En hoe merk je deze signalen tijdig op zodat je deze leerlingen kunt ondersteunen?
De training ‘Onder en boven je kunnen’ geeft antwoord op deze vragen. De training richt zich op de oorzaak en het gevolg van onder-/overpresteren. Ook leren deelnemers praktische tools en vaardigheden om zowel onder- als overpresteren tegen te gaan. De training is met name ontwikkeld voor docenten uit het voortgezet onderwijs en zorgbegeleiders.
Na deze training
- Benoem je welke oorzaken ten grondslag liggen aan onder- en overpresteren;
- Maak je onderscheid tussen gedragingen die horen bij onder- en overpresteren;
- Help je een kind middels praktische tools om zijn eigen gedrag onder de loep te nemen.
Duur: Van 2 uur tot 4 uur
ADRES
Goedenrade 44
5235 HN Den Bosch